You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Current »

Et supplerende bynavn er ikke en obligatorisk del af adressen og er ikke afgørende for at sikre, at vejnavne og adresser er entydige. Postnummeret udfylder allerede denne funktion i adressen. 

Reglerne om supplerende bynavne findes i bekendtgørelsens § 11.

8.1. Hvornår anvendes et supplerende bynavn?

Til nærmere præcisering af en adresses beliggenhed i en by, et område eller på en ø, som ikke har eget postnummer, kan det være hensigtsmæssigt at fastsætte et supplerende bynavn.

Adressemyndigheden bestemmer, om der skal fastsættes et supplerende bynavn, og hvilket navn der skal fastsættes. Det supplerende bynavn indgår i alle adresser i det afgrænsede område, som det supplerende bynavn dækker (bek. § 11, stk. 1).

Et evt. supplerende bynavn indgår ligesom fx postnummer og postnummerområdet (postdistrikt) som en del af den fuldstændige og korrekte adresse fx på postforsendelser.



Figur 11. Bynavnspolygonen viser hvilke adresser (små gule firkanter), der har det supplerende bynavn Gjessø.

8.2 Geografisk afgrænsning af et supplerende bynavn

Adressemyndigheden skal afgrænse det geografiske område, som det supplerende bynavn dækker, dvs. tegne en bynavnspolygon i DAR, så den omslutter alle de adresser, der hører til det supplerende bynavn. Området skal ligge inden for kommunegrænsen, og det kan bestå af et eller flere arealer, som ikke behøver at være sammenhængende, og som hver især kan indeholde huller. Områderne må ikke overlappe hinanden. Men et område med ét supplerende bynavn må godt ligge inde i et område med et andet, hvis der er hul i dette (bek. § 11, stk. 5).

8.3 Hvilke navne kan benyttes?

Som supplerende bynavn kan man anvende et egentlig bynavn eller et andet lokalt stednavn (bek. § 11, stk. 2).

Eksempler herpå er navnet på en bydel eller et kvarter inden for byen, navnet på et særligt afgrænset område eller en større bebyggelse, fx en erhvervspark, et sygehusområde, en ø, en havn eller et kolonihaveområde. I landområderne vil også navnet på en spredt bebyggelse eller et landskabsområde kunne anvendes.

Navnet bør være historisk stabilt og velkendt som betegnelse for byen, bydelen eller området. Firmanavne og tidsbestemte navne i øvrigt bør ikke anvendes.

8.4 Ikke navnesammenfald mellem postnummerområde og supplerende bynavn

I situationer, hvor det umiddelbare supplerende bynavn er sammenfaldende med navnet på postnummerområdet (postdistriktet), må postnummerområdet ikke anvendes som supplerende bynavn (§ 11, stk. 4).

Baggrunden for denne undtagelse er, at både det supplerende bynavn og navnet på postnummerområdet indgår i den fuldstændige adresse, og at et navnesammenfald derfor vil kunne give usikkerhed om betydningen.

Eksempelvis vil det supplerende bynavn ”Roskilde” ikke blive oplevet som en præcisering i adressen:

”Gammel Landevej 34A, Roskilde, 4000 Roskilde”. Derimod vil oplysningen være lettere forståelig, hvis man gør det supplerende bynavn mere præcist, fx således: ”Gammel Landevej 34A, Roskilde By, 4000 Roskilde”. Andre muligheder er at benytte præciseringer som ”Midt”, ”Nord”, ”Syd”, ”Øst” eller ”Vest” – eller at anvende et egentligt navn på den pågældende bydel.

8.5 Retskrivning og regler om hvordan supplerende bynavn skrives

Bestemmelserne om, hvordan supplerende bynavne skal skrives, svarer til, hvordan vejnavne og vejadresseringsnavne skrives, bortset fra antallet af tegn, der må indgå.

Det supplerende bynavn skal fastsættes i overensstemmelse med den officielle danske retskrivning, som er fastsat af Dansk Sprognævn eller – hvis stednavnet er optaget i Stednavneudvalgets fortegnelse over danske stednavne – i overensstemmelse med denne. Forkortelser bør så vidt muligt undgås (bek. § 11, stk. 2).

Den officielle danske retskrivning kan ses her: https://dsn.dk/

Stednavneudvalgets fortegnelse findes på:

https://www.stednavneudvalget.ku.dk/autoriserede_stednavne/

Et supplerende bynavn kan sammensættes af indtil 34 tegn. (De bogstaver, tegn og tal, der må indgå i supplerende bynavne er: ”Tegnene kan være store og små bogstaver i det danske alfabet (a-å), ä, é, ö, ü, cifrene 0-9, mellemrum, bindestreg, punktum og apostrof. Romertal, som består af store bogstaver, kan indgå i supplerende bynavne.” (bek. § 11, stk. 3).

8.6 Registrering af supplerende bynavne i DAR

Adressemyndigheden skal registrere alle supplerende bynavne i DAR. For hvert supplerende bynavn skal både navn og geografisk område registreres. Disse oplysninger skal registreres i umiddelbar forlængelse af, at det supplerende bynavn og dets geografiske afgrænsning er fastsat. Oplysningerne overføres til DAGI gennem systemintegrationen mellem DAR og DAGI (bek. § 42, stk. 1- 2 og § 43).

Adressemyndigheden bestemmer, hvornår et supplerende bynavn gøres gældende i DAR (bek. § 11, stk. 6).

Da det i DAR ikke er muligt at sætte en fremtidig virkningsdato for, hvornår et supplerende bynavn skal være gældende, er det supplerende bynavn i praksis gældende fra den dato, dets navn og område registreres som gældende. Det er muligt at oprette et supplerende bynavn som foreløbigt. Et foreløbigt supplerende bynavn udstilles.

8.6.1 Tjek af supplerende bynavn og evt. fejlretning

Supplerende bynavn er et polygon-lag i DAGI, som er integreret med DAR, og supplerende bynavne udstilles herfra for omverdenen.

Det er integrationen af disse registre, der gør nålestiksprincippet muligt, således at man kan få flere tilhørende oplysninger til en specifik adresse - fx hvilket postnummer, evt. supplerende bynavn, valgdistrikt og sogn, husnummeret tilhører. I DAR er det adgangspunktets placering, der afgør husnummerets geografiske placering og dermed også, om adressen indeholder et supplerende bynavn. 

Det betyder også, at ved fastsættelse eller ændring af en adresses placering, skal adressemyndigheden sikre, at adressen er beliggende i det eventuelle tilsigtede område for et supplerende bynavn (bek. § 12, stk. 8). Har adressen ikke det supplerende bynavn, som de øvrige adresser i området har, er det adressemyndighedens ansvar at ændre bynavnspolygonen i DAR, så den omslutter alle de adresser, som skal have det supplerende bynavn.

Særligt i forbindelse med udstykninger og nye adressefastsættelser bør adressemyndigheden, inden adresserne fastsættes, vurdere, om det vil være hensigtsmæssigt at ændre det supplerende bynavn, så det gælder for disse adresser. Det er enklere at ændre det supplerende bynavn, før der er registreret beboere eller virksomheder på adressen. Det skyldes naturligvis, at der så er færre parter, der skal involveres i processen. Et supplerende bynavn kan eksempelvis også have indflydelse på værdien af en ejendom.


  • No labels