You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »



Formålet med denne dokumentation er at give et overblik på, hvordan de tre administrator-typer fungerer forretningsmæssigt i Ejerfortegnelsen. Det vil blive beskrevet, hvad der sker automatisk og hvad der manuelt indsættes af registrerfører ude i kommunerne. Læs mere generelt om de tre administrator-typer her.





Ejerskabsadministrator

Ejerskabsadministratorer bliver aldrig indsat automatisk i Ejerfortegnelsen. En ejerskabsadministrator er en administrator der alene administrerer det enkelte ejerskab på en ejendom og en tilføjelse af en sådan vil altid ske efter henvendelse til kommunen.




Person/Virksomhedsadministrator

Person/virksomhedsadministrator på en CPR-ejer bliver enten tilføjet ved en hændelse fra CPR, der indeholder oplysninger om kontaktadresse eller ved borgerhenvendelse til kommunen. Ejerfortegnelsen kan i de fleste tilfælde tilføje personadministrator automatisk ved modtagelse af en hændelse fra CPR-registret, alt efter dataindholdet i hændelsen. Det er ikke muligt for Ejerfortegnelsen at tilføje en personadministrator med CPR-nummer, fordi dette ikke fremgår i hændelsen fra CPR-registret. En personadministrator vil derfor altid blive tilføjet, med et af ejerfortegnelsen oprettet fiktivt p/v nummer. Der vil senere på det indsatte fiktiv P/V-administrator blive foretaget et ID-skifte, af den kommunale registerfører, fra den fiktive P/V-administrator til det korrekte CPR-nummer.


En Person/virksomhedsadministrator på en CVR-ejer vil altid ske manuelt af den kommunale registerfører efter enten en hændelse fra CVR-registret med oplysning om at virksomheden er ophørt eller ved borgerhenvendelse til kommunen.


I tilfælde at der findes en Person/virksomhedsadministrator for en ejer og Ejerfortegnelsen modtager en hændelse omkring tilføjelse af P/V-administrator, vil den nuværende Person/virksomhedsadministrator blive fjernet og den nye administrator fra hændelsen vil automatisk blive indsat hvis dette er muligt.





Ejendomsadministrator

Ejendomsadministrator vil altid blive tilføjet manuelt af den kommunale registerfører med mindre der er tale om en Samlet fast ejendom der bliver opdelt i ejerlejligheder også kendt som en hovedejendom.

Hvis der opstår en opdeling af ejerlejligheder i en Samlet fast ejendom vil ejeren automatisk på den ”nye” SFE- hovedejendom blive fjernet, hvorefter den tidligere ejer som var primærkontakt, blive indsat som ejendomsadministrator.

I det tilfælde at der eksisterer en ejendomsadministrator på en given ejendom og der sker ændringer på ejerskaberne på ejendommen er nedenstående regler sat op.




Regler på automatisk fjernelse af ejendomsadministrator


C er ejendomsadministrator på en bestemt fast ejendom

Ejere

Salg

Handling

A og B ejer

A og B sælger til D og E

Administrator fjernes automatisk

A og B ejer

B sælger til D

Administrator forbliver

A og B ejer

A sælger ½ til C

Administrator forbliver




A er ejendomsadministrator på en bestemt fast ejendom

Ejere

Salg

Handling

A og B ejer

A sælger 1/1 til B

Administrator fjernes automatisk

A og B ejer

B sælger 1/1 til A 

Administrator fjernes automatisk




A er ejendomsadministrator på en bestemt fast ejendom, som er en hovedejendom (A ejer ejerlejlighed 1. og 3.)

Ejere

 Salg

Handling

A ejer ejerlejlighed 1. og 3.

A sælger ejerlejlighed 1

Administrator forbliver


A sælger ejerlejlighed. 3 (som er det sidste ejerskab)

Administrator forbliver (Kommunen får en advisering)




Registerfører i kommunen kan manuelt administrere/indsætte alle administrator typer ved f.eks. borgerhenvendelse.





  • No labels