13.1 Oplysningspligt

Ejer af en fast ejendom pligt til at fremskaffe de oplysninger, adressemyndigheden anmoder om for at kunne fastsætte vejnavne og adresser samt registrere disse oplysninger. Ejer skal desuden, i det omfang adressemyndigheden anmoder herom, vise dokumentation for, at oplysningerne er korrekte (lov § 8, stk. 1, og bek. § 47).

Dokumentation kan, afhængigt af de konkrete omstændigheder, fx være plantegninger over ejendommen og bygningers placering herpå samt placering af indgangsdøre og tegninger over indretning af bygninger og bygningers etageplaner (bek. § 47, stk. 2).

Eksempler på oplysninger, ejeren har pligt til at vise, kan være om forhold, som har betydning for fastsættelse af adresser, der er afgørende for, hvilket vejnavn ejendommens adresse skal høre til. Det kan fx være om vejadgangen til ejendommen.

Det bemærkes, at adressemyndigheden ofte vil være i besiddelse af de relevante oplysninger, eksempelvis fra en udstykningssag eller byggesag, eller fra de digitale kort, luftfotos m.v., som anvendes af kommunerne.

På den baggrund forventes det kun i særlige tilfælde at være nødvendigt, at ejeren meddeler yderligere oplysninger. Behovet kan fx opstå for større ejendomme med flere bygninger eller ved bygningsændringer. Her vil ejerens oplysning om adgangsvejene på ejendommen og de enkelte indganges og indgangsdøres placering og funktion være relevante for at afgøre, hvilke døre der skal tildeles et husnummer, og hvordan rækkefølgen af husnumrene skal fastsættes, så det er logisk for brugerne. En ejer er i denne sammenhæng grundejere, ejere af bygninger på fremmed grund, hvor ejeren af en bygning eller et teknisk anlæg er en anden end grundejeren, og endelig ejere af ejerlejligheder. Ejere af de særlige typer af ubebyggede arealer og anlæg, som i visse tilfælde skal tildeles adresser, er også omfattet.

13.1.1 Straf ved overtrædelse efter adressereglerne

Ejer kan straffes ved manglende overholdelse af oplysnings- og dokumentationspligten (lov § 20, stk. 1).



  • No labels