Kommunen fastsætter og registrerer vejnavne, adresser og supplerende bynavne
Kommunalbestyrelsen har som adressemyndighed ansvar for at fastsætte og registrere vejnavne, adresser og supplerende bynavne i kommunen efter de gældende regler (lov § 2 og bek. § 1, stk. 1).
Ofte er denne opgave helt eller delvist delegeret til den kommunale forvaltning.
Kommunens opgave som adressemyndighed består både i at fastsætte nye vejnavne, adresser og supplerende bynavne, ændre eksisterende eller nedlægge disse, hvis det skønnes at være hensigtsmæssigt. Selv om adresserne i et bestemt område opfylder reglerne, kan kommunen beslutte, at adresserne bør ændres eller suppleres, eksempelvis for at gøre det lettere for beredskabet at finde vej.
Der er dog undtagelser til, at adressemyndigheden skal fastsætte adresser. Det er i situationer, hvor det er muligt for adressemyndigheden at fastsætte adresser til ejendomme, bygninger eller tekniske anlæg, der anvendes af Forsvars- eller Justitsministeriet.
Også vejnavne skal i nogle tilfælde fastsættes efter samtykke fra andre fx Vejdirektoratet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet eller i samarbejde med andre grundejere.