Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Når en adresse nedlægges, kan den ikke anvendes længere.

Ved adresseændring skal det som hovedregel undgås at nedlægge adresser. Det skyldes, at en række grunddataregistre og virksomheder fx CPR, banker og pensionsselskaber får automatiske opdateringer om adresseændringer (hændelser). Fejlagtigt nedlagte adresser kan derfor give unødig ”støj” hos disse anvendere.

Der er dog ikke noget forkert i at nedlægge overflødige adresser, men det skal gøres med varsomhed, da adresser, der er nedlagt, ikke kan genskabes med samme entydige identifikation.

Beslutter adressemyndigheden, at en adresse skal udgå, registreres den i DAR med status ”nedlagt” fra og med datoen, hvor denne ændring skal træde i kraft (bek. § 45, stk. 5).

Adresser på en bygning, ejerlejlighed eller enhed, der er anvendt i BBR, må ikke nedlægges.

En adresseændring er som regel en afgørelse efter forvaltningsloven og vil derfor ofte kræve en partshøring af de berørte parter afhængig af den konkrete sag. Se om partshøring i kapitel 14.

Da en ændring af en adresse er en praktisk foranstaltning, betyder en adresseændring ikke, at eventuelle rettigheder i forhold til sociale ydelser mv. ændres (bek. § 1, stk. 4).