Versions Compared
Key
- This line was added.
- This line was removed.
- Formatting was changed.
Trin | Promt | Formål |
---|---|---|
Start: Simpel promt | Hvordan kan Klimadatastyrelsen sikre et klimarobust, grønt og sikkert Danmark gennem digitale løsninger, databaseret kortlægning og fremtidens infrastruktur? | Få hurtige idéer og overordnede perspektiver. |
Trin 1: Handlingsanvisning | Antag rollen som en GIS ekspert og strategisk rådgiver i Klimadatastyrelsen. | Se forskellen, når AI’en ved, at den skal svare med ekspertviden og et strategisk fokus. |
Trin 2: Etabler kontekst | Klimadatastyrelsen arbejder både nationalt og internationalt. Vores strategi er at skabe effekt gennem samarbejder og partnerskaber, med et stærkt fokus på datadreven innovation. | Understreg rammerne (samarbejder, partnerskaber, datadrevne løsninger). |
Trin 3: Opgaven eller spørgsmålet | Udpeg de tre vigtigste indsatsområder, hvor vi hurtigt kan gøre en forskel for at styrke Danmarks klimatilpasning, og giv konkrete eksempler på digitale løsninger eller kortlægningstiltag for hver indsats. | Få AI’en til at komme med konkrete anbefalinger. |
Trin 4: Begrænsningerne | Begræns dit svar til max 200 ord og fokuser på løsninger, vi kan implementere inden for de næste to år under gældende dansk lovgivning. | Sigt mod et håndgribeligt, brugbart svar. |
Trin 5: Yderligere vejledning | Præsenter svaret som en punktopstilling, og stil gerne opklarende spørgsmål, hvis du mangler info. | Sørg for, at formatet er overskueligt, og giv AI’en mulighed for selv at efterspørge yderligere data. |
Del 2 - Hvad skal du være opmærksom på
Hvad | Promt | Formål |
---|---|---|
Sprogmodeller er gode til ord - ikke nødvendigvis tal. | Hvor mange gange forekommer bogstavet 'r' i ordet 'jordbærmarmelade'? | Hvordan en sprogmodel kan give forkerte svar på tilsyneladende simple opgaver. |
1. Vidensbegrænsning og hallucination | Hvad kan du fortælle om klimadatastyrelsen? | Hvad ved KDSchat om KDS. |
2. Vidensbegrænsning og hallucination | Hvad kan du fortælle om klimadatastyrelsen? | Hvilken forskel gør det at anvende en KDS-GPT. |
Bias i sprogmodeller | Lav en illustrativ beskrivelse af en nørd. | Hvilke bias har KDSchat |
Kan Al gøre mit arbejde for mig?
Hvordan kommer du videre med GenAI?
Så spørg:
- Hvilke dele af mit arbejde føles tunge og ineffektive? (Fx manuelle rutiner, rapportskrivning eller slides?)
- Hvor bliver jeg altid forsinket eller distraheret? (Er der processer, jeg starter forfra på hver gang?)
- Hvor kunne jeg bruge en ekstra brainstorm-kollega der aldrig løber tør for idéer?
- Hvordan kan genAl løfte kvaliteten af mit output? (Få genAl til at udfordre din første idé, analysere data eller spotte blinde vinkler)
- Hvilke opgaver kræver et hurtigt overblik? (Lad genAl skære 50 siders tekst ned til 5 pointer - så du kan tage bedre beslutninger hurtigere)
Del 3 - Øvelser du kan arbejde videre med efter workshoppen
Hvad | Promt | Formål |
---|---|---|
Få hjælp til at skrive en e-mail | Jeg skal skrive en venlig og professionel e-mail til en kollega om, at en deadline bliver udskudt. Kan du hjælpe med et forslag? | At formulere mails med den rette tone og klarhed. |
Lav en opsummering af en længere tekst | Her er en længere tekst: [indsæt tekst]. Kan du opsummere hovedpointerne i en punktopstilling? | At skabe overblik og udtrække essensen af komplekst indhold. |
Generér forslag til titler og overskrifter | Jeg har skrevet en artikel om [emne]. Giv mig fem forslag til overskrifter – nogle formelle og nogle mere fængende. | Til idéudvikling og kommunikation, fx til nyhedsbreve eller intranet. |
Forbered dig til et møde | Jeg skal til møde om [emne]. Hvilke tre spørgsmål vil det være godt at stille for at få en bedre forståelse af sagen? | Til at tænke forberedelse og sparring ind i mødesituationer. |
Opret en tjekliste til en opgave | Jeg skal gennemføre en leveranceproces i KDS. Lav en tjekliste over de typiske trin jeg bør have styr på. | Til at understøtte struktureret opgaveløsning og procesoverblik. |
Få KDSchat til at stille spørgsmål, så du bliver skarpere på din opgave | Min chef har bedt mig om at skrive en nyhed til intra om [indsæt opgave]. Du skal stille mig spørgsmål indtil du har nok information til at løse opgaven. Stil spørgsmålene ét ad gangen. | At blive guidet gennem en opgave ved hjælp af spørgsmål og få afklaret formål, målgruppe og indhold. |
Arbejd med argumentation - fordele og ulemper | Jeg har brug for at forstå fordelene og ulemperne ved hjemmearbejde. Kan du præsentere svaret på følgende måde: 1) Tabel med kolonnerne ‘Fordel’ og ‘Ulempe’. 2) Punktliste med tre konkrete eksempler. 3) Kort afsnit, der sammenfatter de vigtigste pointer. | At få information struktureret i forskellige formater, der kan bruges direkte i præsentationer, notater eller kommunikation. |
Få hjælp til at skrive til forskellige målgrupper | Jeg skal skrive en tekst om [emne]. Kan du tilpasse den til tre forskellige målgrupper: unge, erhvervsfolk og pensionister – og ændre tonen derefter? | At forstå og afprøve hvordan GenAI kan bruges til at målrette budskaber til forskellige målgrupper. |
Lær at skrive bedre prompts med tabeller, lister og tekst | Hvis jeg vil have dig til at præsentere dit svar i en tabel, en punktliste og et kort afsnit – hvordan skal jeg så formulere min prompt? | At blive bedre til at formulere præcise prompts og styre outputformatet. |
Upload et dokument og få en opsummering | Her er et dokument, jeg gerne vil have opsummeret. Giv mig de vigtigste pointer i en punktopstilling og et kort afsnit, der sammenfatter indholdet. | Til hurtigt at få overblik over indholdet i et dokument – fx en rapport, notat eller mailudkast. |
Få KDSchat til at give dig flere øveopgaver | Jeg vil gerne blive bedre til at bruge KDSchat. Kan du stille mig 3 opgaver, jeg kan øve mig på? Gerne med stigende sværhedsgrad og forskellige typer opgaver (f.eks. skriv en tekst, analyser noget data, lav en opsummering). | At bruge KDSchat aktivt til læring og udvikling af egne kompetencer i promptskrivning og GenAI-anvendelse. |