Udpegningerne kan indsamles i kommunens GIS eller det værktøj, den nu foretrækker, f.eks. direkte i GeoDK.
Udpegningerne skal af kommunen indlægges i GeoDK.


GeoDK kan modtage data på disse fire fil-formater:


1. GML
2. Esri-SHP
3. Esri-Filgeodatabase
4. Mapinfo-Tab

Der er udgivet eksempler på udpegninger på alle disse formater. Disse eksempler kan hentes på GeoDanmarks hjemmeside under "ændringsudpegninger – sådan gør du".

Til hver udpegning tilknyttes attributter.
Nogle attributter er obligatoriske at udfylde, andre er frivillige.

I vejledningen omtales alle de generelle attributter på et udpegningsobjekt.

Der må ikke tilføjes eller slettes kolonner/attributter i forhold til de udleverede eksempelfiler, ellers kan de ikke indlæses i GeoDK.
Det anbefales, at udpegningerne indsamles løbende, så arbejdet indgår som en naturlig del af kommunens sagsbehandling.

Se hele vejledningen her.

Senest opdateret i 2020.