I samfundets samlede infrastruktur indgår en række synlige tekniske anlæg, som danner grundlaget for offentlig transport og telekommunikation, for forsyningssikkerheden og for bortskaffelse af affaldsprodukter som fx spildevand og affald. Disse tekniske anlæg skal kunne tilses af serviceteknikere og reparatører. Desuden kan der opstå situationer, hvor beredskabet skal kunne finde vej til det rette tekniske anlæg, og hvor blot få minutters forsinkelse kan være kritisk.

Da større, fritstående tekniske anlæg ofte er placeret langt fra anden bebyggelse og dermed langt fra andre adresser, vil en særskilt adresse til hvert anlæg have stor betydning.

Ved større, fritstående anlæg forstås eksempelvis vindmøller, store solcelleanlæg, stationer med ladestandere, antennemaster,  og offentligt ejede toiletanlæg.

Ligeledes er hovedindgange til en togstation, busstation eller trinbræt og til indkørsler og publikumsadgange til parkeringsanlæg med offentlig adgang, som er en del af en bygning eller af en underjordisk konstruktion omfattet af samme bestemmelse. Se mere om, hvad der i reglerne forstås ved ”større, fritstående anlæg” og eksempler på disse nedenfor.

Husk at det ikke er hensigten med adressereglerne, at tekniske anlæg skal have en adresse, hvis det udelukkende er til brug til administrative formål.

Tekniske anlæg, som er beliggende i umiddelbar nærhed af og deler adgangsvej med en bygning, til hvilken der i forvejen er fastsat adresse, behøver som oftest ikke en særskilt adresse. Hensigten hermed er, at det pågældende anlæg i så fald har mulighed for at angive denne naboadresse som stedbestemmelse og vejviser.

Reglerne om større, frit stående tekniske anlæg står i adressebekendtgørelsens § 35.

  • § 35 er et supplement til bekendtgørelsens øvrige regler for fastsættelse af adresser. Dette har fx betydning, hvis der er registreret boliger eller erhverv på ejendommen, se mere om dette nedenfor.


Større og fritstående

Bestemmelsen i § 35, stk. 1, anvender begrebet ”større”.  Hensigten hermed er, at bestemmelsen kun omfatter anlæg af en vis fysisk størrelse, svarende til en bygning, et skur eller lignende, hvorimod anlæg med et mindre volumen, som fx et kabelskab, et målerskab, en reklametavle, en underjordisk pumpebrønd ikke er omfattet.

Det anbefales, at der til vindmøller med en navhøjde på over 25 meter fastsættes adresser efter bestemmelsen.  Det anbefales også, at der til fritstående solcelleanlæg på over 100 m2 fastsættes adresser efter bestemmelsen.  Tilsvarende gælder for transformerstationer, pumpestationer, regulatorstationer og lignende anlæg, som har en sådan størrelse, at de er forsynet med en indgangsdør. Hvis anlægget kræver selvstændig byggesagsbehandling, vil det ligeledes kunne tale for, at det er omfattet af bestemmelsen.

Bestemmelsen i § 35, stk. 1, anvender også begrebet ”fritstående”.  Ved fritstående forstås i denne sammenhæng et teknisk anlæg, der ikke indgår i, eller er bygget sammen med en bygning. En transformatorstation, der indgår som en del af en industribygning, vil således ikke være omfattet. Det samme gælder en antennemast, der er anbragt på taget eller gavlen af en bygning

For at være omfattet af bestemmelserne i § 35, stk. 1-2, skal det tekniske anlæg både være større og fritstående. Hvis det ikke opfylder begge disse kriterier, er det alene omfattet af adressebekendtgørelsens almindelige bestemmelser om fastsættelse af adresser i § 26.


Andre hovedindgange til trafikanlæg mv.

I § 35, stk. 2, suppleres bestemmelsen med en regel om, at hovedindgange til en togstation, en busstation eller et trinbræt og indkørsler og publikumsadgange til parkeringsanlæg med offentlig adgang mv. også er omfattet af reglerne om særskilt adresse.

Hensigten hermed er at sikre, at de vigtigste adgangsveje til de pågældende anlæg, som har stor betydning for samfærdslen, kan lokaliseres præcist ved hjælp af et husnummer. Bestemmelsen anvender begrebet ”hovedindgange”, hvilket eksempelvis betyder, at der til en jernbanestation, som har to hovedindgange – fx fra hver sin side af jernbanen, vil skulle fastsættes  en adresse til hver af disse indgange.


Hvis der i forvejen er fastsat en adresse i umiddelbar nærhed

Bestemmelsen i § 35, stk. 3, undtager tekniske anlæg, som er beliggende i umiddelbar nærhed af, og deler adgangsvej med en i forvejen fastsat adresse. Ideen er, at hvis der allerede findes en adresse, som angiver adgangsvejen til anlægget, kan man anvende denne i stedet for at fastsætte en ny. Naboadressen fungerer således som stedbestemmelse og vejviser.

Undtagelsen har altså to betingelser: Anlægget skal både ligge i umiddelbar nærhed af, og det skal dele adgangsvej med fx en bygning, som i forvejen har en adresse. Formuleringen ”umiddelbar nærhed” skal forstås sådan, at man via en anden adresse nemt kan finde og komme frem til det tekniske anlæg.

Bekendtgørelsens anvendelse af ordet ”bygning”, skal forstås bredt, således at en bygning også kan være fx et teknisk anlæg. 

Hvis en antennemast eksempelvis ligger bag en bygning eller et andet teknisk anlæg, og anvender samme indkørsel som denne, er den omfattet af undtagelsen i stk. 3, mens det ikke er tilfældet, hvis antennemasten har sin egen adgangsvej eller indkørsel.


Hvad forstås ved teknisk anlæg?

Med begrebet ”teknisk anlæg” forstås et anlæg af almen, samfundsmæssig karakter, såsom trafik- og kommunikationsanlæg samt forsynings-, miljø- og andre tekniske driftsanlæg. Det er ikke afgørende om ejerformen er offentlig, selvejende eller privat.

Listen over forskellige typer af tekniske anlæg, som er omfattet af § 35 omfatter hovedkategorier og tekniske anlæg som:• Trafikanlæg: Togstationer, busstationer, trinbrætter, parkeringsanlæg (som er en del af en bygning eller af en underjordisk konstruktion) mv.

  • Kommunikationsanlæg: Antennemaster mv.
  • Forsyningsanlæg: Vandværker, pumpestationer, transformerstationer, vindmøller, solcelleanlæg, ladestationer med mange ladestandere mv.
  • Miljøanlæg: Rensningsanlæg, affaldsbehandlingsanlæg, containerpladser mv.
  • Driftsanlæg: Garage- og værkstedsanlæg, oplagspladser, gylletanke mv.
  • Andre tekniske anlæg: Sirener, udendørs døgnpostbokse, offentligt ejede toiletanlæg mv.


Regler for adresser

Bestemmelserne i § 35 er minimumsbestemmelser om de adresser, der skal fastsættes.

Hvis adressemyndigheden skønner, at et teknisk anlæg, der ikke er omfattet af § 35, alligevel bør have adresse, kan de almindelige regler i adressebekendtgørelsens § 26, stk. 1 og 4, anvendes i stedet. Det samme gælder, hvis adressemyndigheden finder det hensigtsmæssigt at fastsætte mere end én adresse til et bestemt anlæg, fx fordi der er tale om et større anlæg med flere forskellige adgangsveje.

Adressemyndigheden vil dog altid kunne bestemme, at der også skal fastsættes adresser til sådanne anlæg efter bestemmelserne i adressebekendtgørelsens § 26, hvis konkrete, lokale forhold taler for det.

Adresser til tekniske anlæg skal – ligesom alle andre adresser – følge de almindelige bestemmelser i adressebekendtgørelsen, således at alle adresser opfylder kravene om entydighed, husnummerrækkefølge, lige og ulige husnumre mv. Der bør således ikke anvendes særlige husnummerværdier eller bogstaver, som fx ”P”, ”T” eller ”X” til at ”markere” særlige typer af tekniske anlæg.

Hvis adresserne fastsættes til en statsvej (herunder en motorvej eller motortrafikvej) skal adressernes  efter adresselovens § 4, stk. 1, fastsættes efter samtykke fra Vejdirektoratet.


Ikke krav om adresser til etager

Reglerne i adressebekendtgørelsens § 35 indeholder ikke krav om, at der skal fastsættes særskilte adresser for hver etage, hvis det pågældende tekniske anlæg har mere end én etage.

Eksempelvis vil det, uanset at vandværkets mødelokale, der bruges til generalforsamlinger, ligger på 1. sal, være tilstrækkeligt at fastsætte  adressen til indgangsdøren i terræn, dvs. fx ”Vandværksvej 6A”.

Skønner adressemyndigheden alligevel, at det er nødvendigt at fastsætte adresser til de enkelte etager, kan det ske efter adressebekendtgørelsens almindelige regler i § 26.


Eventuelle erhverv eller boliger på ejendommen

Som regel vil der ikke være registreret erhvervsenheder i de større, fritstående tekniske anlæg. Hvis det alligevel er tilfældet, fastsættes adressen efter de almindelige regler om én erhvervsenhed i adressebekendtgørelsens § 26, stk. 1 og 4. Er der hvis der er flere erhvervsenheder, fastsættes adressen efter § 30.

Er der erhverv i en bygning ved siden af det tekniske anlæg, kan adressemyndigheden beslutte, at der udover adressen til erhvervsenheden også fastsættes en selvstændig adresse til det tekniske anlæg.

Hvis der er tilknyttet boliger fx for ansatte på stedet som eksempelvis bestyrerboliger, portnerboliger eller medarbejderboliger, er disse registreret som boligenheder i BBR og skal dermed have hver sin selvstændige adresse bestående af vejnavn, husnummer samt evt. etage- og dørbetegnelse efter reglerne i § 26, stk. 2.














  • No labels