Siden beskriver, hvordan du opretter en bruger med MitID Privat/Erhverv eller e-mailadresse. Brugeroprettelsen foregår på Datafordeler Administration for produktionsmiljøet eller tilsvarende administrationsside for de relevante testmiljøer. 

Skal du bruge din adgang til at tilgå beskyttede registerdata, eller dele adgang med din organisation, skal du oprette dig med MitID Erhverv. Brugere oprettet med e-mailadresse og MitID Privat er begrænset til kun at kunne tilgå ubeskyttet data. 

Det anbefales generelt at du benytter MitID til oprettelsen, da dine oplysninger (undtagen e-mailadresse) bliver trukket direkte fra MitID og derfor automatisk bliver opdateret med ændringer når du logger ind.  

Når du opretter dig som bruger i Datafordeler Administration, accepterer du samtidigt Brugervilkår for Datafordeleren.


Sideinformation

BEMÆRK

Når du har oprettet din bruger, skal du oprette eller tilknyttes et IT-system, der anvendes til at få adgang til Datafordelerens tjenester. Se mere om IT-systemer.

BEMÆRK

Der er ikke brugermigrering fra de gamle selvbetjeningsportal til den nye Datafordeler Administration, så der er behov for at oprette nye brugere ved login, hvis du vil have adgang til de moderniserede tjenester.






Login/oprettelse med MitID


Vælger du at logge ind med MitID i form af MitID Privat eller MitID Erhverv er processen for login den samme som for e-mailadresse.

Hvis brugeren allerede eksisterer i Datafordeler Administration fra tidligere login vil du automatisk blive logget ind efter at have indtastet dine MitID oplysninger via MitID integrationen.

I tilfælde af at brugeren ikke allerede eksisterer, vil du blive viderestillet til en oprettelsesside, hvor de oplysninger MitID har, vil blive udfyldt automatisk og derfor ikke vises. 





Når de ikke-automatiske felter er udfyldt skal du klikke "Indsend" og der vil blive sendt en bekræftelse til den indtastede e-mailadresse.

På samme måde som for e-mailadresse/adgangskode , skal du verificere den oprettede bruger før du kan logge ind. Indtil dette er gjort, vil information om verificering af e-mailadresse vises.

Her er der mulighed for at gensende mailen, skulle der opstå problemer med f.eks. firewall eller andre sikkerhedsrelateret blokeringer. 






Organisationsadministrator (NemLog-in privilegie/rolle)


I forbindelse med IT-systemer, er der åbnet op for, at du, som anvender oprettet med MitID Erhverv, kan få tildelt en NemLog-in rolle som Organisationsadministrator.

Rollen giver adgang til alle IT-systemer oprettet inden for din organisation, samt adgang til en oversigt over brugere i organisationen. Dertil giver rollen mulighed for at deaktivere brugere, hvis en bruger ikke ejer nogen IT-systemer. Skulle brugeren eje et IT-system giver rollen også mulighed for at skifte ejerskabet til en anden bruger i organisationen.  

Rollen bliver tildelt og administreret igennem NemLog-ins eget system og derved noget en NemLog-in administrator for hver enkelt organisation kan styre. Hvis du skal have rollen, skal du derfor kontakte din egen organisations NemLog-in administrator.

Se mere om hvad du kan som Organisationsadministrator.

Privilegie

Type

Funktion

Organisationsadministrator

NemLog-in Administrationssystem

Mulighed for at se alle IT-systemer inden for en organisation og videregive ejerskab på IT-systemer, samt mulighed for at se alle brugeren inden for organisationen og deaktivere dem.






Login/oprettelse med e-mailadresse


Vælger du at logge ind med e-mailadresse/adgangskode bliver du viderestillet til loginsiden.

Her kan du logge ind med en eksisterende bruger, som er oprettet på Datafordeler Administration, eller du kan vælge at oprette en ny. 









Klikker du på "Opret Bruger" bliver du viderestillet til en oprettelsesside.

Efter at have udfyldt de nødvendige oplysninger og klikket "Opret Bruger", vil der blive sendt en bekræftelse til den indtastede e-mailadresse. Der vises information om at verificering afventes.




Her er der mulighed for at gensende mailen, skulle der opstå problemer med f.eks. firewall eller andre sikkerhedsrelaterede blokeringer.

Bemærk, at det først er muligt at logge på når din e-mailadresse er verificeret via linket.






Brugeroplysninger


Dine brugeroplysninger findes under menupunktet "Brugeroplysninger". 

Her er det muligt at opdatere dine kontaktoplysninger, se dit Bruger ID, samt at se en log over de handlinger du har udført.


Organisation vises kun for brugere oprettet med MitID Erhverv




Deaktivering af brugerkonti


Ønsker du ikke længere at benytte din bruger, kan du via siden "Brugeroplysninger" deaktivere din bruger. 

Dette gør du ved at klikke på "Deaktiver konto" knappen og derefter bekræfte at du ønsker at deaktivere din bruger. 

Har din bruger ejerskab over et eller flere IT-systemer, gives der en fejl besked om at du først skal deaktivere de pågældende IT-systemer eller give ejerskabet af dem videre.


Bemærk

Efter deaktivering ikke er mulighed for selv at aktivere brugeren igen. 

Hvis der efter en deaktivering er et ønske om en genaktivering, skal det ske igennem Datafordelerens support.






Automatisk deaktivering og sletning af brugerkonti


Din bruger bliver automatisk deaktiveret efter 2 år, hvis:

  • du ikke har verificeret brugeren
  • du ikke har tilknyttet et IT-system 
  • du ikke har været logget på i perioden
  • din adgang til beskyttede data er udløbet
  • din autentifikation-metode er udløbet

Efter yderligere 12 måneder efter din brugerkonto blev deaktiveret bliver den slettet hos Datafordeleren. Læs mere om Datafordelerens Persondatapolitik.

Ligesom ved manuel deaktivering kan du ikke selv aktivere din bruger igen, men skal via Datafordelerens support. Ved sletning er det ikke være muligt at gendanne brugeren.







  • No labels