Introduktion

Når en anvender ønsker at oprette deres egen kopi af data, skal der  gøres mange overvejelser, både forretningsmæssigt og teknisk. Denne side kan bruges som en huskeliste til at dække nogle af de vigtigste områder.







Forretningsmæssige- og tekniske afklaringer hos anvenderen

Spørgsmål eller punkter man skal analysere og afklare, inden man som anvender, der skal opbygge et kopiregister med dataleverancer fra Datafordeleren, beslutter hvilken opdateringsmetode der skal vælges.

  • Har man et eksisterende setup, bestående af velkendt og velfungerende teknologi, som man gerne vil fortsætte med?
  • Hvilke krav har man til pålidelighed/sikkerhed i dataleverancen?
  • Er der krav til uafhængighed af tilgængelighed af Datafordeleren og de tjenester der udstilles på Datafordeleren?
  • Hvilke data er der behov for og hvilke kilder findes der til disse data?
  • Skal data kombineres med data fra andre kilder?
  • Hvor store datamængder har man behov? Er det landsdækkende data eller kan det fx minimeres til enkelt kommuner?
  • Har man behov for begge temporale dimensioner (registreringstid, virkningstid)?






Hvad taler for anvendelse af REST/hændelser

  • Kun behov for udvalgte data
  • Har behov for aktuelle data, der også omfatter ændringer foretaget på data for et kort øjeblik siden
  • Data skal anvendes så snart de er hentet
  • Minimalt behov for historiske data
  • Behov for sammensætning af data på tværs af registre, er i stor grad dækket af Datafordelerens REST services
  • Har reelt ikke behov for egen kopi-database






Hvad taler for anvendelse af filudtræk

  • Dataarbejde skal kunne gennemføres uanset tilgængelighed af datakilde
  • Data skal suppleres med data fra andre kilder
  • Data skal leveres videre til kunder/samarbejdspartnere som filer
  • Der er behov for historiske data (fuld historik)
  • Behov for at analyse på data på tværs
  • Behov for en anden datasammensætning, end hvad Datafordelerens REST services tilbyder