Kommunalbestyrelsen har som adressemyndighed ansvar for at fastsætte og registrere vejnavne, adresser og supplerende bynavne i kommunen efter de gældende regler (lov § 2 og bek. § 1, stk. 1).
Ofte er denne opgave helt eller delvist delegeret til den kommunale forvaltning.
Kommunens opgave som adressemyndighed består både i at fastsætte nye vejnavne, adresser og supplerende bynavne, ændre eksisterende eller nedlægge disse, hvis det skønnes at være hensigtsmæssigt. Selv om adresserne i et bestemt område opfylder reglerne, kan kommunen beslutte, at adresserne bør ændres eller suppleres, eksempelvis for at gøre det lettere for beredskabet at finde vej.
Der er dog undtagelser til, at adressemyndigheden skal fastsætte adresser. Det er i situationer, hvor det er muligt for adressemyndigheden at fastsætte adresser til ejendomme, bygninger eller tekniske anlæg, der anvendes af Forsvars- eller Justitsministeriet.
Også vejnavne skal i nogle tilfælde fastsættes efter samtykke fra andre fx Vejdirektoratet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet eller i samarbejde med andre grundejere.
Den kommunale forvaltnings arbejde med adresser, registrering i BBR, bopælsregistrering, byggesager, GeoDanmark vejmidter mv. har ofte overlap og samarbejdsflader på tværs af kommunens interne organisering.
Uanset hvordan kommunen har valgt at tilrettelægge opgaverne, er det vigtigt, at medarbejdere, der fastsætter adresser har et godt kendskab til adressereglerne og fastsætter adresser i overensstemmelse hermed. Derudover har det stor betydning, at ansvarsforholdene er tydelige, og at der er et tæt samarbejde mellem de involverede.
Ved organiseringen af opgaverne med vejnavne og adresser bør kommunen endvidere tage hensyn til, at forskellige eksterne parter skal inddrages i beslutningsprocessen – både før og efter, en ny adresse fastsættes.
Ofte omfatter arbejdet med adressefastsættelse mv. samarbejde eller høring af eksterne parter, fx en privat grundejer, bygherre og andre interessenter, før beslutningen kan træffes.
Det kan være en fordel at informere borgerne om kommunens arbejdsgange i forhold til forskellige typer af sager, så borgeren har en forventning til, hvor lang tid deres sag tager at behandle.
Behovet for inddragelse af eksterne parter kan omfatte fx:
Oplysninger om nye, ændrede og nedlagte veje er frit tilgængelige via Datafordeleren eller AWS Suiten.
SDFI arbejder på også at udstille disse oplysninger på danmarksadresser.dk til brug for mindre forsyningsselskaber, lokale virksomheder samt forskellige distributionsselskaber, der har behov for ajourførte vejdata, men ikke har den fornødne ekspertise til at implementere de nødvendige løsninger.