Denne vejledning er en hjælp til håndtering af listen ”vejpunkter der er placeret uhensigtsmæssigt. 

Vejledningen indeholder følgende





Indledning

Ved overgangen til DAR1.0 (maj 2018) blev alle vejpunkters placering beregnet og tildelt en teknisk standard ud fra, hvor godt vejpunktet kunne placeres ud fra det daværende bagvedliggende data. Listen viser de vejpunkter, som i dag stadigvæk har teknisk standard V3-V9 og VX.

Fra maj 2018 er nye vejpunkter alene blevet tildelt den tekniske standard V0 eller VN. Sidst i denne vejledning, ses eksempler på vejpunkter med de 'gamle' teknisk standard V3-V9 og VX

Hensigten med vejpunkter er at gøre det lettere at finde vej til en adresse, og derved forbedre anvendelsen af adresser til fx ruteplanlægning og navigation.

Vejpunktet viser, hvor man skal ”køre til i bil” for at komme til adressen. Der er ikke altid kun ét korrekt sted at placere et vejpunkt, og vejpunktet placeres der, hvor det giver bedst mening i forhold til de lokale forhold, jf. dog Adressebekendtgørelsen §14, stk. 3.

En indkørsel er i denne sammenhæng defineret ved: Kortere strækning fx flisebelagt opkørsel, hjulspor mv., der benyttes for at komme fra den adgangsgivende vej til en eller få adresser. En indkørsel kan være lang (fx på landet til en gård) eller kort (fx til et parcelhus). Har denne strækning sit eget selvstændige vejnavn, anses strækningen ikke som en indkørsel.

Det er en forudsætning for placering af vejpunktet, at vejen findes i den fysiske verden, og at dennes vejmidte er registreret i GeoDK med status= anlagt.

Fra Adressebekendtgørelsen §14, haves:



Lag i DAR det kan være til hjælp ved behandlingen af vejpunkter på denne liste

I DAR findes et hjælpelag, der hedder ”Vejmidter som er gode til vejpunkter”. Laget viser de vejmidter fra GeoDK hvor vejpunkter kan placeres, og vises med grønne linjer.

Laget ”Adresseopgave” angiver et fil-ikon ved DAR objekter, hvor til der er tilknyttet en adresseopgave

Lagene tilgås ved at åbne ”kort, lag og objekter” nederst i venstre hjørne, og sætte flueben ud for hhv. ” Vejmidter som er gode til vejpunkter” og ”Adresseopgave”. 




Sådan forbedrer I vejpunktets placering


  1. Vær opmærksom på følgende, inden behandling af et vejpunkt på listen:
    • Hvis vejpunktet er tilknyttet en GeoDK-adresseopgave, skal denne GeoDK-adresseopgave behandles før vejpunktet kan flyttes.

    • Hvis løsningen involverer ændring af GeoDK-vejmidter, skal man være opmærksom på, at denne GeoDK ændring kan resultere i en ny adresseopgave.

    • Alle vejpunkter på listen blev placeret på en ”vejmidte som er god til vejpunkter” ud fra GeoDK's datagrundlag i maj 2018. Der henvises til den tekniske standard for hvert enkelt vejpunkt, for at se hvilken ”fejl” der som udgangspunkt bør tages stilling til.


2.  Vurder, om vejpunktets placering er hensigtsmæssig:

    • Hvis placeringen er hensigtsmæssig, skal vejpunktet flyttes en lille bitte smule. Derved vil vejpunktets metadata blive genberegnet, og vejpunktet vil få den korrekte tekniske standard, V0: ”Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Stor sikkerhed for korrekt vejpunkt”.

    • Hvis placeringen ikke er hensigtsmæssig, skal vejpunktet flyttes så det bliver placeret på en adgangsgivende navngiven vej, hvor på der kan køres, som i DAR er angivet til at være "vejmidter der er gode til vejpunkter". Vejpunktet vil ligeledes her automatisk få anført den tekniske standard V0.



Tekniske standarder for vejpunkter (før maj 2018)

Teknisk standardBeskrivelse
V3Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse andre veje. Se eksempler her.
V4Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse et enkelt teknisk anlæg eller trafikhegn. Se eksempler her.
V5Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse et større antal bygninger eller jordstykker. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer. Se eksempler her.
V6Vejpunkt på mindre indkørselsvej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer. Se eksempler her.
V7Vejpunkt på vej med forkert vejkode, men på samme matrikelnummer. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer. Se eksempler her.
V8Vejpunkt på sti med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer. Se eksempler her.
V9Vejpunkt på vej eller indkørselsvej med forkert kommunekode eller vejkode. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer. Se eksempler her.
VXVejpunkt på vej. Stor usikkerhed om korrekthed. Se eksempler her.

Eksempler 

Eksempel på teknisk standard V3:


V3: Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse andre veje


I dette eksempel overvej hvor det er mest hensigtsmæssigt at placere vejpunktet.



Eksempel på teknisk standard V4:

V4: Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse et enkelt teknisk anlæg eller trafikhegn

I dette eksempel overvej om vejpunkt f.eks. kan flyttes ud for åbning i trafikhegn.



Eksempel på teknisk standard V5:

V5: Vejpunkt på vej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse et større antal bygninger eller jordstykker. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer

 

I dette eksempel overvej om vejpunktet er placeret hensigtsmæssigt i forhold til den fysiske forhindring mellem vejpunkt og adgangspunkt.

Eksempel på teknisk standard V6:

V6: Vejpunkt på mindre indkørselsvej med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer

 

I dette eksempel kan man overveje om vejkategori for vejmidten er korrekt i GeoDanmark og overvej om vejpunktet skal flyttes til det øvrige vejnet.

Vejkategorien er øjensynligt ændret siden 3 maj 2018, da vejmidten på ”indkørslen” ind til ejendommen er med i ”vejmidter der er gode til vejpunkter”-laget.


 

Et andet eksempel på V6, her er adgangspunkt placeret på ”gårdsplads” og ikke på øvrigt vejnet.

I dette eksempel flyttes vejpunktet jf. § 14 stk. 3 til det øvrige vejnet. 


Eksempel på teknisk standard V7:

V7: Vejpunkt på vej med forkert vejkode, men på samme matrikelnummer. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer

I dette eksempel er der ikke vejkode på vejmidten. Overvej at ændre vejkategori (og vejkode) i GeoDK, eller flyt vejpunktet.


Eksempel på teknisk standard V8:

V8: Vejpunkt på sti med korrekt vejkode. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer

I dette eksempel skal man overveje om vejkategori skal ændres i GeoDanmark eller om vejpunktet skal flyttes til ”vejmidter som er gode til vejpunkter”.



Eksempel på teknisk standard V9:

V9: Vejpunkt på vej eller indkørselsvej med forkert kommunekode eller vejkode. Risiko for at skulle krydse fysiske forhindringer

 

I dette eksempel skal man overveje om vejpunktet skal flyttes eller om adressen er fastsat korrekt mht. vejnavn.


I eksemplet til højre er vejpunktet korrekt men adressen er ikke fastsat til adgangsgivende navngiven vej

(adresse fastsat til ”Gammel Vej”, men adgangsgivende vejnavn er ”Ny Vej”).

Eksempel på teknisk standard VX:

VX: Vejpunkt på vej. Stor usikkerhed om korrekthed

 

I dette eksempel er vejpunktet placeret på en anden navngiven vej og langt fra den navngiven vej, som adressen er fastsat til. Der bør overvejes om vejpunktet skal flyttes eller om adressen er fastsat korrekt mht. vejnavn.

  • No labels