Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.


Find svar på de mest almindelige spørgsmål om KDSchat.

Expand
titleHvordan får jeg en bruger til KDSchat?

Hvis du endnu ikke er oprettet som bruger i KDSchat, kan du skrive til Mia Quorp (CIT).

Når du bliver oprettet, modtager du en mail med emnet "Welcome to the platform" fra Realm.
Klik på linket i mailen for at aktivere din bruger.

Bemærk:

  • Linket er kun aktivt i 12 timer, så vi anbefaler, at du opretter dig samme dag, du modtager mailen.

  • Mailen kan være markeret med en advarsel – det kan du roligt se bort fra.

Oplever du problemer med at logge på, kan du skrive til Mia Quorp på mq@kds.dk.
Du kan også finde hjælp i vejledningen til oprettelse af bruger.

Expand
titleHvorfor kan jeg ikke få lov at oprette et nyt password?

Hvis du får beskeden "Action expired" eller oplever problemer med at logge ind, betyder det typisk, at linket i mailen er udløbet.

Gør sådan:

  1. Gå til login-siden og vælg "Reset password".

  2. Du modtager derefter en ny mail med et aktivt link – følg anvisningen for at oprette et nyt password.

Vær opmærksom på, at adgangskoden skal opfylde følgende krav (selvom det ikke fremgår tydeligt i brugergrænsefladen):

  • Mindst 15 tegn.

  • Indeholde tegn fra mindst 3 af disse 4 kategorier:
    • Store bogstaver (A–Z)
    • Små bogstaver (a–z)
    • Tal (0–9)
    • Specialtegn (~!@#$%^&*_-+=`|(){}[]:;<>,.?/)

Hvis du fortsat har problemer, kan du skrive til Mia Quorp på mq@kds.dk.

Expand
titleHvem kan jeg kontakte, hvis jeg får tekniske problemer?

Hvis du oplever tekniske problemer med KDSchat, afhænger det af typen af fejl:

  • Problemer med login eller oprettelse af bruger: Kontakt Mia Quorp (CIT) på mq@kds.dk

  • Fejl i driften, nedbrud eller tekniske afbrydelser: Kontakt Bente Steffensen (CIT) på beste@kds.dk

Når du skriver, må du gerne beskrive, hvad der skete, og evt. vedhæfte et skærmbillede – så kan vi hurtigere finde årsagen til problemet.

Expand
titleHvad gør jeg, hvis KDSchat går ned eller viser fejl?

Hvis KDSchat ikke svarer, eller du får en fejlmeddelelse, kan du først prøve at genindlæse siden (F5) eller logge ind igen.

Hjælper det ikke, så send en mail til Bente Steffensen (CIT) på beste@kds.dk med følgende oplysninger:

  • Hvornår fejlen opstod

  • Hvad du forsøgte at gøre

  • Eventuel fejlmeddelelse eller skærmbillede

Jo flere oplysninger du giver, desto hurtigere kan vi finde og løse problemet.

Expand
titleHvad er forskellen på KDSchat og ChatGPT?

KDSchat er en intern løsning udviklet til brug i Klimadatastyrelsen.
Forskellen er især, at:

  • Data behandles sikkert og forbliver inden for organisationen.

  • Adgangen er begrænset til medarbejdere med login.

  • KDSchat er tilpasset vores behov og kan bruges til opgaver som sparring, udkast og idéudvikling.

ChatGPT og andre åbne tjenester på internettet deler ikke samme datasikkerhed og må derfor ikke bruges til arbejdsopgaver, der involverer interne oplysninger.

Du kan finde mere information i retningslinjerne for brug af GenAI.

Expand
titleMå jeg bruge KDSchat til at håndtere fortrolige data?

Nej. KDSchat må ikke bruges til at indtaste eller dele fortrolige eller personfølsomme oplysninger.

Løsningen er beregnet til opgaver, hvor der altid er et menneske involveret i at vurdere og godkende resultatet – ikke til behandling af klassificerede eller følsomme data.

Du kan finde mere information i retningslinjerne for brug af GenAI.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Hvis du ikke fandt det, du ledte efter, er du altid velkommen til at kontakte os:

  • For spørgsmål om brugen af GenAI og KDSchat: Kontakt Bente Steffensen (CIT) på beste@kds.dk

  • For hjælp til oprettelse og login: Kontakt Mia Quorp (CIT) på mq@kds.dk

Vi hjælper dig gerne videre, så du hurtigt kan komme i gang igen.