På overblikssiden for IT-systemet
kan du se en liste over de brugere med adgang til det pågældende IT-system samt tilknyttet
rolle.
Ved hjælp af overblikket har man som anvender, med Administrator- eller Ejerrolle, mulighed for at fjerne de brugere som ikke skal have adgang. For at dele IT-systemet med en anden
vælger du "Opret" under tabellen.
For at dele systemet skal man kende Bruger
ID’et til den bruger man vil tilføje. Dette ID findes kun på brugerens brugeroplysningsside, og er derfor noget brugeren skal give til personen der skal give adgangen.
Det er kun muligt at dele adgang med en bruger som har været logget ind på Datafordeler Administration tidligere og dermed har en aktiv brugerkonto.
Bemærk, at der på et IT-system som er oprettet under en MitID Erhverv-organisation, kun kan tildeles adgang til andre MitID Erhverv-baserede brugere.
Ansøgning om adgang til beskyttede registerdata
Oprettelse/ansøgning af dataadgang
Under et IT-system kan man som anvender søge om adgang til beskyttede registerdata.
Det gøres ved at oprette en ansøgning i Datafordeler Administration, og med den et bilag, som en registeradministrator herefter godkender.
Det er kun muligt for IT-systemer, som er en del af en virksomhedsorganisation (MitID erhverv) at få tildelt adgange til beskyttet data. Derfor vil et IT-system oprettet af brugere der er oprettet med e-mailadresse eller MitID privat ikke kunne ansøge om adgang til beskyttet registerdata.
En dataadgangsansøgning består af følgende:
- Navn og e-mailadresse på ansøgeren (udfyldes automatisk).
- CVR på ansøgers organisation (udfyldes automatisk).
- Telefonnummer (udfyldes automatisk hvis muligt).
- Bilag til ansøgningen (variere efter behovet for det enkelte register), her understøttes filformaterne .doc, .docx og .pdf.
- Det valgte register.
- De valgte entiteter fra registeret der ansøges om adgang til.
Visning, forlængelse og nedlæggelse af dataadgang
Gennem oversigten over dataadgange på et IT-system kan man klikke på en given ansøgning og derved tilgå informationer om det.
Det er, under den enkelte dataadgang, muligt at forlænge adgangen på godkendte ansøgninger med 2 år frem i tiden, dette gøres ved et klik på "Forlæng"-knappen hvorefter udløbsdato sættes til 2 år fra dags dato. Skulle det ske at adgangen udløber før den forlænges, skal der laves en ny ansøgning på de ønskede entiteter. En ny ansøgning skal godkendes af registeret igen.
Vil man nedlægge IT-systemets adgang til beskyttet data, kan dette gøres på samme side ved at klikke på "Afmeld"-knappen.