...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
På overblikssiden for IT-systemet
...
kan du se en liste over de brugere med adgang til det pågældende IT-system samt tilknyttet
...
rolle.
Ved hjælp af overblikket har man som anvender, med Administrator- eller Ejerrolle, mulighed for at fjerne de brugere som ikke skal have adgang. For at dele IT-systemet med en anden
...
vælger du "Opret" under tabellen
...
.
For at dele systemet skal man kende Bruger
...
ID’et til den bruger man vil tilføje. Dette ID findes kun på brugerens brugeroplysningsside, og er derfor noget brugeren skal give til personen der skal give adgangen.
Det er kun muligt at dele adgang med en
...
bruger som har været logget ind på Datafordeler Administration tidligere og dermed har en aktiv brugerkonto.
...
Under et IT-system kan man som anvender søge om adgang til beskyttede registerdata. Det gøres ved at oprette en ansøgning i Datafordeler Administration, og med den et bilag, som en registeradministrator herefter godkender.
Figur 10: Overblik over dataadgange til registre.
Det er kun muligt for IT-systemer som er en del af en virksomhedsorganisation (MitID erhverv) at få tildelt adgange til beskyttet data. Derfor vil et IT-system oprettet af brugere der er oprettet med e-mailadresse eller MitID privat ikke kunne ansøge om adgang til beskyttet registerdata.
En dataadgangsansøgning består af følgende:
- Navn og e-mailadresse på ansøgeren (udfyldes automatisk).
- CVR på ansøgers organisation (udfyldes automatisk).
- Telefonnummer (udfyldes automatisk hvis muligt).
- Bilag til ansøgningen (variere efter behovet for det enkelte register), her understøttes filformaterne .doc, .docx og .pdf.
- Det valgte register.
- De valgte entiteter fra registeret der ansøges om adgang til.
...
...