Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: tilføj et spørgsmål ang. tomme søgninger


...

Q: Hvordan kommer jeg i gang med søgningen?

A: Du kan fremsøge kort og dokumenter på flere måder på HistoriskeKort.dk. Hvis du ved,
hvilken type du leder efter, kan du med fordel klikke direkte ind på den tilsvarende gruppe 
gruppe på forsiden. Leder du i et bestemt område og efter flere typer kort eller dokumenter, anbefaler vi at starte med at bruge ”Søg via Kort” funktionen, som du finder i filterboksen til 
til venstre. Få indblik i de forskellige søgeindgange i vores vejledninger.

Q: Hvorfor giver min søgning ingen resultater?

A: Når din søgning returnerer en blank side eller der fremstår at "Der blev desværre ikke fundet nogle resultater for de følgende filtrer. Prøv at ændre din søgning" kan det skyldes en række årsager. Tjek for eksempel, at du har stavet stednavnet i fritekstsøgningen korrekt. Hvis du har slået mange forskellige filtre til i søgningen, kan det være en god idé at fjerne nogle af dem og snævre søgningen trinvist ind. At du ikke kan fremfinde de ønskede kort kan dog også skyldes, at HistoriskeKort.dk oplever tekniske problemer. Derfor er det altid en god idé, at tjekke vores drift status. Hvis der ikke er registreret forstyrrelser i driften og du fortsat har problemer med at finde det ønskede kort, flyfoto eller dokument, så tag endelig fat i os via feedback formularen.

Q: Hvorfor er opløsningen så dårlig, når jeg zoomer ind på et kort?

A: Når du klikker på et kort eller dokument vises det i første omgang som en forhåndsvisning,  
så du kan vurdere dens brugbarhed og evt. sammenligne det med andre resultater. Når du 
du downloader kortet eller dokumentet (via knappen nederst til højre), får du det i den bedst 
bedst mulige kvalitet. Du kan også åbne kortet i en ny fane via knappen øverst til venstre i forhåndsvisningen. Her vil kortet vises i dens originale opløsning.

Q: Hvorfor kan jeg ikke udskrive et udsnit af et kort med de tilhørende metadata?

A: Udsnitsfunktionen understøttes p.t. ikke på HistoriskeKort.dk. Du kan med fordel zoome 
zoome ind på et relevant udsnit på et kort og tage et skærmbillede med de tilsvarende metadata,  
som fremgår på højre side af forhåndsvisningen.

Q: Hvorfor kan jeg ikke finde Manza-kortene?

A: Mansa kortene blev stavet forkert på HKPN – en fejl, der nu er blevet rettet på HistoriskeKortpå HistoriskeKort.dk og det er derfor du ikke kan fremfinde kortværket ved at søge på "Manza" i fritestsøgningen. Du kan 
kan nogle gange blive nødt til at søge på forskellige stavemåder, for at fremfinde samtlige resultater for det område du er interesseret i. Dette gælder også gamle stavemåder (fx Ejby/Eiby) og specielle bogstaver som 
som æ, ø og å (fx Aarhus/Århus).

Q: Hvorfor kan jeg ikke downloade et kort?

A: Nogle kort er meget store og kan derfor ikke downloades i den originale opløsning. Hvis du 
du får denne fejlbesked, prøv at downloade en mindre størrelse. Hvis denne ikke er tilstrækkelig, så kontakt os via feedbackformularen.

Q: Hvorfor downloades kun en del af et stort kort, selvom det burde bestå af flere dele?

A: Din browser kan i nogle tilfælde blokere, at du kan downloade flere filer ad gangen. Du skal 
skal tillade dette, enten via et pop-up vindue eller via indstillingerne i din browser.Side 2/3

Q: Hvorfor vises kun de første 10 sider af en protokol?

A: Protokollerne er ofte meget lange (nogle har over 2000 sider!) og derfor ville det gå ud over 
over sidens performance, hvis hele dokumentet skulle kunne forhåndsvises. Tanken er derfor,
at du ved hjælp af de første 10 sider kan orientere dig i dokumentet og herefter kan downloade det, hvis du finder det relevant.

Q: Hvor er matrikelkortenes plannummer og kortart?

A: Plannummer og kortart er fornyeligt blevet tilføjet til kan fremfindes i matrikelkortenes metadata. Hvis du 
du viser dine resultater som liste (øverst til højre vha. - symbolet), kan du indse matrikelkortenes plannummer og kortart, inden du åbner kortet.

Q: Hvorfor kan jeg ikke tilgå historiske kort via en app?

A: HistoriskeKort.dk er p.t. kun tilgængelig via din browser, dog kan den tilgås både via din 
din computer og samtlige typer mobile enheder.

Q: Hvilken browser skal jeg bruge, for at

...

tilgå HistoriskeKort.dk?

A: HistoriskeKort.dk er ikke lavet til en bestemt browser, så du burde kunne bruge enhver 
enhver standard browser. Enkelte brugere oplever p.t. problemer med ældre versioner af Safari og 
og OSC, så sørg for at opdatere disse eller brug en anden browser, hvis du skulle have problemer med Safari.

Q: Mit kort loader i meget lang tid, hvad kan jeg gøre?

A: Kortene på HistoriskeKort.dk kan være meget store. De kan derfor være meget lang tid om 
om at loade. Nogle tilfælde kan også skyldes fejl på den oprindelige fil eller fejl i vores interne 
interne metadata. I disse tilfælde vil kortet slet ikke kunne vises. Hvis du mistænker, at dette kan 
kan være fejlen, så tag kontakt til os via via feedbackformularen. Nogle gange hjælper det også, at genlæse siden eller at starte din søgning på ny.

Q: Jeg leder efter et specifikt kort i et bestemt kortværk og kan ikke finde det, hvad

...

skyldes dette?

A: Kortværkerne på HistoriskeKort.dk er ikke nødvendigvis komplette samlinger, da de udstillede kort blot er dem, som vi har haft i vores fysiske arkiv. Det kan derfor forekomme, at 
at ikke alle kort eller kortblade findes for et bestemt kortværk.

Q: Hvorfor er nogle kortværk tomme?

Side 3/3
A: Vi arbejder stadig på at udvide udvide HistoriskeKort.dk og vi har stadig en del scannede kort liggende, som ikke er færdigbehandlet endnu. Der vil derfor løbende udstilles nye kort på siden.


Har du ikke fundet svar på dit spørgsmål i denne FAQ?

Så tag fat i os vha. feedbackformularen HistoriskeKort.dk
eller ring til Dataforsyningens support på 78 76 87 92
92 (alle hverdage kl. 9-14).