...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Under et IT-system kan man som anvender søge om adgang til beskyttede registerdata.
Det gøres ved at oprette en ansøgning i Datafordeler Administration, og med den et bilag, som en registeradministrator herefter godkender.
...
Det er kun muligt for IT-systemer, som er en del af en virksomhedsorganisation (MitID erhverv) at få tildelt adgange til beskyttet data. Derfor vil et IT-system oprettet af brugere der er oprettet med e-mailadresse eller MitID privat ikke kunne ansøge om adgang til beskyttet registerdata.
En dataadgangsansøgning består af følgende:
- Navn og e-mailadresse på ansøgeren (udfyldes automatisk).
- CVR på ansøgers organisation (udfyldes automatisk).
- Telefonnummer (udfyldes automatisk hvis muligt).
- Bilag til ansøgningen (variere efter behovet for det enkelte register), her understøttes filformaterne .doc, .docx og .pdf.
- Det valgte register.
- De valgte entiteter fra registeret der ansøges om adgang til.
...
...
...
Gennem oversigten over dataadgange på et IT-system kan man klikke på en given ansøgning og derved tilgå informationer om det.
Det er, under den enkelte dataadgang, muligt at forlænge adgangen på godkendte ansøgninger med 2 år frem i tiden, dette gøres ved et klik på "Forlæng"-knappen
...
hvorefter udløbsdato sættes til 2 år fra dags dato. Skulle det ske at adgangen udløber før den forlænges, skal der laves en ny ansøgning på de ønskede entiteter. En ny ansøgning skal godkendes af registeret igen.
Vil man nedlægge IT-systemets adgang til beskyttet data, kan dette gøres på samme side ved at klikke på "Afmeld"-knappen
...
.
...